reklama

Blázni, ktorí chcú prevádzkovať kino a espresso na dedine...

Keď som sa dozvedela, že existujú ľudia, ktorí chcú z nášho dedinského kina urobiť stánok kultúry a spoločenských stretnutí, vyrazilo mi dych.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Po chvíli som sa spamätala a začala zhlboka dýchať, lebo čo by robili poslanci so svojou kolegyňou, ktorá má nedokrvený mozog a nie je schopná dvíhať ruku? Takí poslanci na zasadnutiach nemajú čo robiť. To mi je jasné. Ale či majú šancu prežiť v dnešnej dobe blázni, to mi celkom jasné nie je. Oni asi prežijú, len je otázka, či sa budú o niekoľko rokov vyvaľovať na pláži v Malibu alebo v útulku pre bezdomovcov. Fungujúce kino na dedine? Bláznovstvo.Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou a moja srdcová záležitosť – obecné Kino Zobor vo Výčapoch-Opatovciach dostalo šťavnatú porciu novej okysličenej krvi. Kino si od obce prenajal Jozef Bomboš alebo vlastne jeho manželka, aby som bola presnejšia.Jožko je dlhoročný občan našej obce, ktorý tu rástol a chodil so mnou do jednej triedy. Bol to jednotkár. Typický salámista. Úlohy si nerobil a príklad na tabuli vypočítal ľavou zadnou. Učiteľka si nestihla otvoriť ani svoj notes. Z matematiky mu to pálilo oveľa viac ako mne, čo som mu už dávno odpustila. Spolu s ďalším spolužiakom Jurom Čerešňom boli najmenší chalani z našej triedy, zabávali celú školu aj učiteľský zbor a vymýšľali nezabudnuteľné kúsky.Jožko bol už vtedy umelecky švihnutý, lebo chodil na hudobnú do Nitry a vláčil so sebou po autobusoch obrovský kožený kufor s harmonikou. On možno ani nebol taký obrovský, ale pre neho (aj pre mňa, ďalšieho neposedného krpca) bol nepredstaviteľným teľaťom, ktoré si robí čo chce. Jožka umelecká švihnutosť neopustila ani na strednej škole a ako veľký obdivovateľ Depeche Mode vytvoril vlastnú kapelu Monte Rosa. Raz prišiel urobiť koncert aj do našej dediny. Ľudia iba krútili nosom, lebo im nešlo do hlavy, ako môže počítač spievať namiesto celej kapely. Jožko zostal odborníkom na počítače, hrá po baroch u nás aj v zahraničí a stále je rovnako švihnutý. Každý, kto chce rukolapne a konkrétne pozdvihnúť úroveň spoločenského života na dedine, musí byť predsa blázon. Máme tu jednu krčmu, motorest a jamu, ako nazývajú štamgasti priestor v pivnici nášho kultúrneho domu. Má síce názov Kolonial, v zriaďovacej listine honosný titul kaviareň, ale v skutočnosti je to neskutočný pajzel, kde dym netreba krájať nožom ale sekať sekáčikom na mäso. Sedenie je vskutku originálne – od pivných lavíc cez parčíkové lavičky po autobusové sedadlá. Viac nemusím dodávať. No a tento náš Jožko s pani manželkou (o ktorej si osobne myslím, že tiež musí byť švihnutá :-)) si prenajali kino, prerobili vestibul, WC a od zajtra otvárajú espresso Avalon. To je ale názov! Perfektný. Lepší by som nevymyslela. Je to slovo historického pôvodu a pochádza z írskych dejín. Pomenovanie bájneho ostrova a mýtického miesta, ktoré nikto nepozná a nikdy nevidel. Niečo ako Atlantída. Pôvodne uvažovali aj o názve Camelot alebo Valhala, ale pani Bombošová poznamenala, že by to bolo pre občanov príliš, lebo je to pohanské meno. Hm. Potešila ma, že nás považuje za takých sčítaných...Tri roky trvalo, kým sa manželia dohodli. A na jar konečne podlo rázne slovo do bitky. Nasledovali papierovačky a všetky možné aj nemožné problémy, o ktorých, samozrejme, ani netušili. Prerábali elektrické vedenie, vodu, atď. Pustili sa do boja s veternými mlynmi a aj keď mali chvíľami slabé chvíľky, nepopustili so svojich nárokov. Od soboty sa uvidí, či tento boj vybojujú so cťou. Vo vestibule vrazili do totálnej zmeny nemalé peniaze, ale keď tam vojdete, spadnete z nôh. Takmer ako ja. Nevidela som síce ešte stoličky a stolíky, ale celkový štýl je úchvatný. Vysoké steny namaľované na červeno v štýle retro, železný luster a staré fotografie. Saudek by mal radosť... Interiér je bombový :-). Teda v porovnaní s ostatnými podnikmi v obci. Dokonca v pohode môže konkurovať akémukoľvek pubu v meste. V kinosále tiež plánujú zmeny. Bombošovci mi ani tak nevyrazili dych espressom, ale tým, že prenajali komplet celé kino a idú premietať filmy na vlastné triko. Majú smelé plány a ja im v dnešnej dobe, ktorá fandí poloprázdnym kinosálam a papučovej kultúre, držím palce. Uvažujú o nainštalovaní veľkoplošnej obrazovky, prerobení sedadiel v kinosále... Doteraz sa premietalo iba v nedeľu. No a keďže distribúcia filmov sa robí tri mesiace dopredu, zmena príde až vo februári. Pre dospelých plánujú premietať v piatok a v sobotu a ich snom je obnoviť nedeľné detské predstavenia. Sympatická je snaha premietať okrem komerčných aj klubové filmy pre náročnejšieho diváka. A keďže Jožko je stále hudobne švihnutý, v jednom kúte pripravuje malé pódium na svoje vystúpenia a plánuje pozývať aj hostí. Slávnostné otvorenie bude o dva týždne. Kto vystúpi, je zatiaľ tajomstvo.Espresso bude otvorené denne a okrem niekoľkých druhov káv a destilátov pripravujú aj ponuku zákuskov a ovocných pohárov. Ak sa to podarí a vydržia, tak ja budem s istotou vedieť, že nie všetci sú a môžu byť blázni, ale iba od nás závisí, či blázni prežijú. Mali by sme ich viac podporiť, lebo sú potrební ako soľ. No a mne nezostáva nič viac a nič menej, ako prestať kecať a ísť ich podporiť. Pôjdem si dať kávičku a konečne navštívim filmové predstavenie. V poslednom čase som išla radšej do Nitry. V našom kine mi prekážalo, že sa tam chodili mladí vybúriť a v zime zohriať. Hulákali počas filmu, preliezali cez sedadlá, mľaskali, šuchotali sáčkami pri jedení chipsov, grgali a fajčili na záchodoch. Tých, ktorí na záchode vydržali viac ako desať minút, som napriek ich správaniu obdivovala. Vždy som mala chuť zavesiť pred záchodové dvere niekoľko plynových masiek. A o našich dedinských podnikoch a ich obsluhe ani nehovorím...

Jolana Čuláková

Jolana Čuláková

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývam s manželom a štyrmi deťmi v dedine neďaleko Nitry. Plánujem spáchať virtuálnu samovraždu. A tuto dolu si kliknite na inzerciu. O to ide... Zoznam autorových rubrík:  Komerčne vďačnéToto nečítajteMoje malé každodennostiAko sa žije inýmKultúraAntikultúraCestovanieHaluzePoéziaNeskutočné príbehyO slobode a manipuláciiSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu