reklama

Digitálna pevnosť Dana Browna ma nedobila

Pred niekoľkými hodinami som dočítala knihu Digitálna pevnosť. Priznám sa, je to prvá kniha od Dana Browna. Akosi ma nelákajú knihy, ktoré vybuchnú ako sopky a zaplavia trh. Túto mi ponúkol kamarát so slovami: „Na, požičiam ti ju. Mne ju požičala kamarátka. A pridaj, do konca týždňa ju musím vrátiť.“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

A tak som si povedala, že je čas pozrieť sa, čo nám ponúka autor Da Vinciho kódu. Za niekoľko hodín som mala knihu prečítanú. Teraz neviem, či ma súril čas alebo sa to čítalo na jeden dúšok, ale jedno viem určite. Spisovateľské majstrovstvo autora ma nenadchlo. Mala som pocit, že sa mi pred očami odohráva príbeh z béčkového akčného filmu. Niektoré scény by som si vedela predstaviť aj vo filmoch ako Ace Ventura – zvierací detektív alebo Muži v čiernom. Úplne na začiatku je smrť chlapíka s japonským menom, ktorý leží v parku v španielskej Seville a v smrteľnej agónii dvíha ruku. Chce čosi naznačiť ľuďom, ktorí sa okolo neho zhŕkli. Skôr, ako stihne niečo povedať, naposledy vydýchne. Dej pokračuje romantickým opisom hotelovej izby, v ktorej sa nachádza krásna žena. Čaká na svojho snúbenca, ale ten jej zavolá, že nemôže prísť, lebo musí súrne odcestovať. O niekoľko hodín, práve keď medituje vo vani nad ich vzťahom, jej zavolá šéf, aby okamžite prišla do práce. Oponuje, že je sobota. Šéf je však neúprosný. Okamžite. Už teraz je neskoro. Susan totiž pracuje v Národnom bezpečnostnom úrade (NBÚ) ako kryptografička. A veľmi dobrá. Okrem toho je pekná, inteligentná a skromná. (už vidím pred sebou Juliu Roberts).No a potom sa pred vami začne odvíjať príbeh, ktorý má 128 kapitol. Z nich niektoré majú len zopár viet. Krátkych, jasných a stručných. Akoby vám išiel pred očami filmový pás s rýchlymi strihmi. Paralelne sledujeme Susan v centre NBÚ, teda konkrétne v Kódovacom oddelení, hneď na to ide strih a vidíme jej priateľa v Španielsku, (ten neustále premýšľa, ako sa do tejto šlamastiky dostal) a ďalší strih na japonského obchodníka v Tokiu, ktorý chce získať Digitálnu pevnosť. Niekoľko dejových línií naraz. Digitálna pevnosť je názov pre algoritmus na šifrovanie správ, ktorý nedokáže rozlúštiť žiaden počítač na svete. Dokonca ani TRANSLTR, absolútne najvýkonnejší a dobre utajený počítač, ktorý vyvinuli tie najlepšie mozgy v NBÚ. Ako neskôr vysvitne, hrozí prezradenie všetkých tajných informácií, ktoré sa nachádzajú v hlavnej databanke. Okolo nej neprestajne ako supi krúžia desiatky ba možno stovky hackerov z celého sveta. Bývalý pracovník NBÚ, ktorý kvôli morálnym zásadám z úradu odišiel, svojich bývalých šéfov teraz vydiera. Naštvalo ho, že NBÚ vstupuje do mailovej pošty bežným ľuďom a hrabe sa v intímnych správach pod rúškom ochrany krajiny, ba dokonca celého sveta.Už v druhej kapitole mi bolo jasné, ktoré postavy sú kladné. Tie, ako je známe, v žiadnom prípade nemôžu zomrieť, pretože v závere určite zachránia svet. V štyridsiatej štvrtej som pochopila, kto je vrah a od sedemdesiatej som čítala ako expres. Nič nové a prekvapivé sa nedialo. Záver bol dlhý ako týždeň pred výplatou. Niekoľko minút sa odohrávalo na niekoľkých stranách, takže reálny dej trval oveľa dlhšie ako literárny. Pripomínalo mi to druhú časť Votrelca, kde to už-už vyzeralo, že je všetkému koniec a stále nebol. Vydýchli ste si a zrazu sa objavila ešte horšia príšera. Ibaže tentoraz mala podobu znakov a číslic. Na rozdiel od filmu v knihe vidíte počet strán do konca a tak môžete len tušiť, koľko podobných „dramatických“ zvratov vás asi čaká. Nevadilo mi ani tak chabé vykreslenie postáv. Skôr to, že zo Španielska autor urobil špinavú krajinu, plnú kresťanských svätuškárov. Opis dámskej toalety na sevillskom letisku mi pripomínal priestor v hostinci štvrtej cenovej kategórie a nenápadné narážky na cirkev a jej hodnostárov som si nemohla nevšimnúť. Američania z toho celého vyšli ako hrdinovia, ktorí si vážia česť, vlasť a lásku. Keby bolo v knihe viac vtipných replík, tak by som Digitálnu pevnosť chápala ako predlohu pre ďalšie pokračovanie Indiana Jonesa.Jediné, čo ma potešilo, bol zdvihnutý prst autora (myslím tým ukazovák). Každé písmenko dýchalo myšlienkou, že ľudia majú právo na súkromie. A to, ako sa zdá, je veľmi výnosným artiklom. Hlavne v dnešnej dobe reality show, keď niektorí vďačne predávajú svoje súkromie za milióny a podaktorí aj za menej.Sú knihy alebo filmy, ktoré ma dokážu dobíjať neustále. Niektoré knihy si kúpim po prečítaní a rada sa k nim po rokoch vrátim. Táto medzi ne určite nebude patriť. Raz stačilo.

Jolana Čuláková

Jolana Čuláková

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývam s manželom a štyrmi deťmi v dedine neďaleko Nitry. Plánujem spáchať virtuálnu samovraždu. A tuto dolu si kliknite na inzerciu. O to ide... Zoznam autorových rubrík:  Komerčne vďačnéToto nečítajteMoje malé každodennostiAko sa žije inýmKultúraAntikultúraCestovanieHaluzePoéziaNeskutočné príbehyO slobode a manipuláciiSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu