reklama

Bože, ochraňuj všetky upratovačky a „domáce“

Modlím sa za všetky ženy (aj mužov), ktorých náplňou práce je upratovanie a domáce práce. V poslednej dobe sa mi zdá, že majú problémy so spoločenským uznaním. Pre niektorých ľudí sú to jednoducho slúžky (sluhovia) a pre iných vôbec nič.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

V autobuse z Nitry do našej dediny (asi 17 km) som sa rozprávala s jednou mamičkou, ktorá má osemročného syna. Na otázku, kde pracuje, mi potichu povedala. „Upratujem.“ Potichu som sa jej spýtala: „A prečo to hovoríš tak potichu? Čo upratuješ v nejakej firme, ktorá sa zaoberá výpalníctvom či prepieraním peňazí alebo v bordeli?“Zasmiala sa a smutne mi povedala: „Nie, je to dopravná firma. Niektorí sa mi smejú. Ja, čo mám strednú školu, teraz behám s handrou. Ale mne to vyhovuje. Idem ráno o šiestej a na obed som už doma. Syn príde zo školy, spoločne obedujeme, potom si robíme úlohy a mám čas sa s ním pohrať.“„Si v tej firme spokojná?“ skúšam znova.„Pravdaže. Veľmi. Hádam aj oni so mnou,“ dodáva s úsmevom a verím, že má pravdu, pretože ju roky poznám. Je spoľahlivá a dobrosrdečná.„Tak kde je problém?“Iba pokrčila plecami. Videla som na nej, že sa za svoju prácu hanbí. Povedať v dnešnej dobe, že upratuje, nie je veľmi „in“. Nie je to ani byť asistentkou, ani účtovníčkou, ani šičkou, dokonca aj zamestnaná vo výrobe znie lepšie. A aby sa moja teória potvrdila, dnes mi rozprávala moja sesternica, že upratuje v troch rodinách. Je veľmi spokojná, pretože s nimi dobre vychádza a berú ju takmer ako člena rodiny. Len jej zle padne, keď ju niektorí ľudia považujú za obyčajnú slúžku. Dokonca jej to posmešne povedali do očí. Je paradoxné, že práve ľudia, ktorých si iní pustia do domácnosti a dôverujú im, sú považovaní za niečo menejcenné. (Dievčatá, ktoré pracujú v zahraničí ako au-pair, majú naopak medzi ľuďmi vysoký kredit). Tak kde je problém?Aj u nás mnohé „domáce“ veľa času trávia s deťmi a viac-menej ich vychovávajú. Práve ony vedia o všetkom, čo sa v rodine „uvarí“. Často sú bútľavými vŕbami, ktorým sa môže hociktorý člen rodiny vyžalovať. Oproti "operkám" majú za sebou určité životné skúsenosti, pretože sú to väčšinou ženy v dôchodkovom veku. Ja mám pred nimi veľký rešpekt, pretože nesú veľkú zodpovednosť. Nielen preto, že majú kľúč od bytu, ale aj preto, lebo zobrali na seba bremeno udržania tajomstva rodiny. Takých ľudí je ako šafránu. Tí druhí im len ticho závidia. Asi preto ich urážajú. Modlím sa za tých, ktorých urážajú aj za tých, ktorí ich urážajú. Za tých prvých preto, aby vydržali znášať ponižovanie a nehanbili sa za svoju poctivú prácu. Za tých druhých, aby vydržali žiť, lebo majú určite hromadu problémov, ktoré si vyrábajú sami. A vlastne sa modlím za všetkých ľudí. Veď všetci sme v prvom rade ľudia, až potom synovia, dcéry, mamy, otcovia, majitelia firiem či zamestnanci.

Jolana Čuláková

Jolana Čuláková

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývam s manželom a štyrmi deťmi v dedine neďaleko Nitry. Plánujem spáchať virtuálnu samovraždu. A tuto dolu si kliknite na inzerciu. O to ide... Zoznam autorových rubrík:  Komerčne vďačnéToto nečítajteMoje malé každodennostiAko sa žije inýmKultúraAntikultúraCestovanieHaluzePoéziaNeskutočné príbehyO slobode a manipuláciiSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu