reklama

Prečo nemôžu byť z postihnutých ľudí opice

Ženy sa nikdy nevyrovnajú mužom a zdravotne postihnutí nebudú nikdy ako zdraví ľudia. Nikdy. Môžu si aj kolená zodrať. Pravdaže, ak ich majú. Nemiestne žartovanie? Kdeže. Moja dcéra pri pohľade na hokejistov – paralympionikov vyhŕkla so smiechom: „Vyzerajú celkom ako opice. Keď ich ukážu z diaľky, akoby som pozerala šimpanzí hokej.“ A výborne sa na nich bavila. V prvej chvíli som ju chcela vyhrešiť, ale včas som zabrzdila. Oni tak naozaj vyzerali. Usmiala som sa. Vrteli sa na ľade, šikovne sa odrážali rukami, v ktorých mali krátke hokejky a víťazoslávne krúžili na sánkokorčuliach, keď dali gól. Objímali sa, faulovali a sácali celkom ako ich zdraví kolegovia - hokejisti. Len pri striedaní nepreskakovali mantinel. Cítila som uvoľnenie. Prvýkrát som sa na postihnutých ľuďoch smiala.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Predtým by som to neurobila. Smiať sa z postihnutých? No fuj, hanba. Až dieťa mi muselo ukázať, aký je to hlúpy predsudok. Oni sú predsa celkom iní ako ostatní, treba sa k nim aj odlišne správať. Za mojich detských čias boli odložení do ústavov a schovaní pred ľuďmi. V mojom detstve som nemala šancu vidieť, ako žijú, čo cítia, nevedela som, ako sa k nim správať a netušila som, čo dokážu. Až v dospelosti som si všimla meno Radovan Kaufman, dievčatko z našej dediny, ktoré sa vypracovalo na úspešnú gymnastku a prišla éra paralympiád. Postihnutí ľudia môžu byť a sú úspešní. Spoznala som aj jedného celkom obyčajného nešportovca, ktorý žiadne mimoriadne úspechy nedosiahol. Odmalička sa plazil po zemi, neskôr dostal invalidný vozík. Bol odstrkovaný a ponižovaný. Stretla som ho ako dospelého muža. Neustále vtipkoval, so smiechom ukazoval na svoje nedostatky a dokázal vyrobiť dobrú náladu aj keď som bola práve ako fúria. On mi ukázal, že na prvom mieste nie je zdravie. Ten človek ho nemal, ale to, čo ho držalo nad vodou, bola láska. Oženil sa a z jeho očí sršalo zmierenie, pokoj a dobrá energia, až ma pichalo a hladilo pri srdci zároveň. Bola som zdravý človek, vystresovaná z neustáleho lietania po byte, po nákupoch, napchatých autobusoch a pobehovania v otravnej robote. Za ten príšerný spôsob života som sa vo svojom vnútri pred ním pravidelne ospravedlňovala. On to nepotreboval. Chcel iba dokázať, že je ako ostatní, len má trochu problém s pohyblivosťou. V záhrade sadil zemiaky, okopával, pomáhal manželke v kuchyni, pracoval ako hodinár. Pritom vedel, že navonok nikdy nebude ako zdraví ľudia. Už tu nie je. Nezabudla som na neho, ale na to, ako sa mám k postihnutým správať, čo si o nich myslieť. Pripomenula mi to paralympiáda. Som za to vďačná Českej televízii. Slovenskú mám kvôli jej nepochopiteľnému ignorantstvu v zuboch. Vďaka Českej televízii naše deti objavili postihnutých ľudí, ktorí hravo strčia do vrecka hocijakého zdravého leňocha a všetkých vyvolených superstarčekov. Vďaka paralympiáde a televíznej obrazovke som pochopila, ako sú vo mne zahryznuté predsudky. Je to úžasná vec, tá televízia. Hádam raz naše deti nebudú zaťažené, ako ich rodičia. Budú sa z neforemných tiel smiať, keď budú robiť niečo vtipné, budú im držať palce a nebudú odvracať oči, keď ich stretnú na ulici. Alebo nebudú vyvaľovať oči na učiteľku, ktorá im bude vysvetľovať učivo a namiesto nohy bude mať kýpeť. Vyhovárať sa na televízie a tlačoviny, ktoré oveľa radšej píšu a hovoria o zdravých, pekných a súmerných telách, je hlúposť. Všetko sa deje v nás a okolo nás. My určujeme, čo do nás vstúpi a následne z nás vypláva na povrch. Z postihnutých nikdy nebudú zdraví ľudia. Ani opice. Opice nechajú svojich druhov zožrať levovi, ani okom nemihnú, len aby neohrozili svoju existenciu. Ľuďom postihnutí paradoxne často pomáhajú prežiť.

Jolana Čuláková

Jolana Čuláková

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývam s manželom a štyrmi deťmi v dedine neďaleko Nitry. Plánujem spáchať virtuálnu samovraždu. A tuto dolu si kliknite na inzerciu. O to ide... Zoznam autorových rubrík:  Komerčne vďačnéToto nečítajteMoje malé každodennostiAko sa žije inýmKultúraAntikultúraCestovanieHaluzePoéziaNeskutočné príbehyO slobode a manipuláciiSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu