reklama

Deň detí a ich rodičov

Včera mi moja mama dala pusu a zablahoželala ku dňu detí. Usmiala som sa a tešila som sa, ako fajn je stále byť dieťaťom. Starý otec hovorieval môjmu otcovi: „Ty si už chlap, ale ja som dieťa, lebo ešte žije moja mama.“ Otec bol sirota, kým starý otec mal vyše deväťdesiatročnú mamu. Napriek tomu, že môj otec si svojich rodičov veľmi nepamätá, nám pripravil nezabudnuteľné detstvo. Také, že ja si nepamätám nijaké ubližovanie. Iba to, ako mi po príchode z týždňovky na Liptovskej Mare zohrieval v posteli studené nohy a rozprával rozprávku. Bola úžasná, pretože hneď potom, ako sa voda presypala a piesok prelial, začal driemať a do rozprávky namontoval nielen buldozér, ktorý odhŕňal zeminu ale aj výkriky chlapov v krčme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Niekedy sa čudujem, že si moja deväťročná dcéra ešte žiada večer v posteli rozprávku. Voľakedy to bol výsledok nedostatku rozprávok v televízii (u mňa aj celotýždňová absencia otca), ale dnes, keď idú rozprávky v kuse od rána do večera, kníh máme ako maku a má oboch rodičov doma, je to na prvý pohľad čudné. Čudné mi bolo aj to, keď som včera videla reakcie mojich detí na štyri desiate, úhľadne uložené ráno na stole v kuchyni. Boli tam ich obľúbené čokoládové parížske rožky (najstarší dostal tri a ostatní po dva, takže som v obchode kúpila skoro všetkých desať rožkov), štyri Indián keksy a štyri pollitrové šofokofocoly, či čo to bolo. Celá desiata ma síce vyšla na stošesťdesiat korún, ale deti majú predsa svoj deň len raz v roku. Natešená som stála v kuchyni a čakala na reakcie, keď uvidia parádnu desiatu. Najstarší – pätnásťročný syn povedal nezúčastnene niečo ako: „Hm, super,“ a vložil si ju do tašky. Ďalší dvaja povedali tiež niečo podobné, dokonca Adam sa zatváril kyselo, že som mohla konečne kúpiť colu a nie taký šit a tie rohlíky nemá veľmi rád, takže mu stačí jeden. Len dcéra prejavila nespútanú radosť, dala mi pusu a poďakovala sa. Zostala som stáť ako obarená. Uvedomila som si, že ani ja si nepamätám, čo nám – trom dievčatám, dávali naši na MDD. Určite nejaké sladkosti. Možno lentilky alebo bonpari, ktoré boli vtedy podpultovým tovarom, takže to bola pre nás vzácnosť. Možno sme preto viac dávali radosť najavo, a možno preto, lebo sme boli dievčatá. Dodnes si však viac pamätám otcove rozprávky v posteli a spoločné výlety s rodičmi, ako darčeky na MDD. Už sa nerozhodujem, či mám kúpiť deťom „naozajstnú“ colu, aby žiarili spokojnosťou a šťastím. Dohodli sme sa s manželom, že im v sobotu venujeme pol dňa a možno aj celý. Pôvodne som mala v pláne okopať záhradu či upratať byt alebo vyžehliť bielizeň, on chcel pokosiť trávnik, opraviť pokazený vypínač pri vchodových dverách či zlomený sušiak na bielizeň a večer sme plánovali pozerať televíziu. Veľmi sa nám nechcelo „prelanáriť“ jednu sobotu, pretože nám tá práca zostane na krku. Lenže urobila som nečakaný krok. Popoludní, keď prišli deti zo školy, som ich zapriahla do práce a museli mi pomáhať s upratovaním bytu. Boli strašne nahnevané, že ako som si dovolila otravovať ich na deň detí. Zaťala som zuby, usmievala som sa a s pokojným hlasom som povedala, že aj ja som na deň matiek musela variť a upratovať riad. Odbehla som aj za mojím otcom, či by nám „nezozváral“ sušiak. Večer sme si dali výnimočnú večeru (opekané zemiaky s tatárskou, špargľa zapečená so šunkou a dva litre džúsu) a dobrá nálada sa im vrátila. Nakoniec sme deťom povedali, že v sobotu pôjdeme buď na miestne ihrisko, kde sa pripravuje oslava dňa detí alebo na iný výlet. Na moje prekvapenie tentoraz prejavili väčší záujem ako o exkluzívnu desiatu. Jeden voľný deň s oboma rodičmi, kedy sa môžu rozhodnúť, ako a kde ho spoločne prežijeme, priniesol nečakané ovocie. Pochopila som, že je to jediná cesta, ako dosiahnuť, aby im o niekoľko rokov na deň detí stačilo obyčajné stretnutie s rodičmi, ich pohladenie a úsmev.

Jolana Čuláková

Jolana Čuláková

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývam s manželom a štyrmi deťmi v dedine neďaleko Nitry. Plánujem spáchať virtuálnu samovraždu. A tuto dolu si kliknite na inzerciu. O to ide... Zoznam autorových rubrík:  Komerčne vďačnéToto nečítajteMoje malé každodennostiAko sa žije inýmKultúraAntikultúraCestovanieHaluzePoéziaNeskutočné príbehyO slobode a manipuláciiSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu